Blog Post

پولبک چیست و انواع پولبک در بازارهای مالی
پولبک چیست و انواع پولبک در بازارهای مالی
بورس, مالی

پولبک چیست و انواع پولبک در بازارهای مالی 

ترجمه لغوی پولبک به معنای بازگشت وعقب کشیدن هست . ولی در بازارهای مالی مقدار این ترجمه متفاوت است . در تحلیل های تکنیکال به معنای توقف موقت روند فعلی نمودار با حرکت در خلاف جهت روند . به عنوان مثال پولبک پس از شکسته شدن سطوح حمایتی و یا مقاومتی اتفاق می افتد وقتی نمودار سطح مقاومت را می شکند و به سمت بالا حرکت می کند برای بازه موقتی قیمت افت می کند و به دوباره به سطح مقاومت باز می گردد و از آن جا دوباره روند صعودی خود را طی می کند.

پولبک در بازارهای مالی
پولبک در بازارهای مالی

پولبک عادی (Normal Pullback)

پولبک نوع عادی، همان حالتی است که اکثر اوقات قابل‌مشاهده است. به‌صورت خیلی ساده در این نوع پولبک، قیمت به سطح مقاومت یا حمایت خود برخورد می‌کند و مجدد به حرکتش ادامه می‌دهد.

پولبک خارجی (Outside Pullbak)

در این حالت از پولبک، قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت، مسیر اصلی خود را در پیش می‌گیرد و به حرکت ادامه می‌دهد. این نوع پولبک نشان‌دهنده بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت‌های صعودی (و بالعکس در حالت‌های نزولی) است. در صورت مشاهده این نوع پولبک احتمال صعود قیمت در حالت صعودی بالا خواهد بود.

پولبک داخلی (Inside Pullback)

در این نوع پولبک سهم به زیر مقاومت شکسته شده نفوذ کرده و سپس به مسیر رشد ادامه میدهد.

ازآنجایی‌که این نوع پولبک می‌تواند نشان‌دهنده سردرگمی معامله‌گر در جهت نمودار باشد، ریسک زیادی به همراه دارد چرا که اگر قدرت تصمیم خریداران قاطعانه‌ بود، این اتفاق نمی‌افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به مقاومت شکسته شده رشد خود را ادامه می‌داد.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. محسن احمدی

    پولبک از موارد مهم در تحلیل تکنیکال هست ، مرسی .

  2. mirzaei

    خلاصه و کامل بود ممنون
    پولبک ها نقاط مناسبی هستند برای ورود به معامله برای همین شناسایی انواع پولبک خیلی اهمیت داره

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *