Blog Post

صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس / کدام صندوق طلا بهتر است ؟
برگزیده ها, بورس, سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس / کدام صندوق طلا بهتر است ؟ 

طلا، یکی از کالا های محبوب، جهت سرمایه گذاری، با هدف کمک به حفظ ارزش پول افراد، می باشد.
صندوق های طلا (Gold Funds)‌ یک نوع از صندوق های سرمایه گذاری در بورس کالا هایی هستند  قابل معامله  که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیر های این صندوق‌ها با پشتوانه پولی که می‌گیرد، سعی و تلاش میکنند بازدهی خوب و مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا از طریق ابزارهای بازار سرمایه به دست بیاورند.

کسانی که در صندوق‌های مذکور سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی خوبتری از بازار شلوغ سکه طلا بدست بیاورند و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها سروکار داشته باشند.

لیست صندوق های طلا در بورس ایران (نماد صندوق های طلا در بورس )

در بازار بورس اوراق بهادار ایران صندوق های سرمایه‌گذاری مختلفی مبتنی بر طلا فعالیت می‌کنند که لیستی از آن ها در زیر آمده است هر کدام از این صندوق ها اساسنامه مرتبط با خود را دارند و به نحو های مختلف در بازار طلا سرمایه گذاری می کنند.

نام صندوقنماد معاملاتی
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای آسمان آلتونآلتون
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای نهایت نگرناب
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای کیمیا زرین کاردانگنج
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبانفیس
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرفام آشنازرفام
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین اگاهمثقال
صندوق سرمایه گذاری پشتوانه  طلای لوتوسطلا
صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای زرافشان امید ایرانیانزر
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای کیانگوهر
صندوق سرمایه گذاری طلای عیار مفیدعیار
صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای کهرباکهربا
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زاگرسجواهر

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

در صندوق‌های طلا سعی شده تمام ریسک‌ها و مشکلات خرید طلا از بین برود و در کنارش یک سری مزیت‌ و خوبی های دیگر هم داشته باشد.

نمونه هایی از مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

۱_ رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه

۲_ کاهش کارمزد معاملات

۳_ قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک

۴_ نقدشوندگی خوب

۵_ فروش راحت

۶_ قابل معامله بودن در بورس (ETF)

۷_ مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

هر روشی مزایای و معایب خودش را دارد به خاطر همین صندوق هایی که راجب ان ها صحبت میکنیم از این موضوع نیز مستثنا نیستند. در نتیجه معایب صندوق سرمایه گذاری طلا را باید بدانید تا به دیدی باز وارد میدان شوید.

صندوق سرمایه گذاری طلا قابل معامله است و تنها فرقی که با بقیه صندوق ها دارد این است که طلا در بورس کالا عرضه می شود اما بقیه صندوق ها در اوراق بهادار عرضه می گردند.

صندوق های سرمایه گذاری نسبت به گذشته رشد چشم گیری داشته اند اما اشکالاتی هم دارند.  مثلا یکی از معایب صندوق های سرمایه گذاری در این حوزه مربوط به میزان نقد شوندگی پایین و کارمزد بالای آن است . اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این معایب در میان معایب سرمایه گذاری های مختلف بسیار ناچیز است و ضمانت آن  ها را بانک مرکزی بر عهده دارد.

یکی دیگر از معایب صندوق سرمایه گذاری طلا این است که قیمت آن با توجه به قیمت بازار به صورت هیجانی از سمت خریداران و فروشندگان بالا و پایین می شود و در برخی موارد شاید بالاتر از ارزش صندوق معامله شود و یا در پایین تر از ارزش صندوق معامله شود.

از طرف دیگر خود سرمایه گذاری در طلا نیز معایبی را دارد که میتوانیم که موارد زیر اشاره کنیم:

۱_داشتن ریسک بالا در مدت زمان کم

۲_نگهداری سخت

۳_تأثیر پذیری بالا از اخبار

نحوه خرید سرمایه گذاری طلا در بورس بخریم؟

اگر میخواهید واحدهای صندوق طلا در بورس بخرید، اول از همه باید کد بورسی داشته باشیم. بعد از ثبت نام در کارگزاری های بورس و ایجاد کد بورسی ، از طریق پنل کارگزاری ها به صورت آنلاین می توانید اسم نماد صندوق های مورد نظر را سرچ کنید و به اندازه موجودی مورد نظر خرید کنید.

ساعت معامله صندوق های طلا در بورس ؟

زمان معاملات صندوق های طلا در بازار سرمایه ، از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ مرحله پیش گشایش و سفارشگیری می باشد و معاملات اصلی از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰ انجام می شود.

ترکیب دارایی صندوق های طلا ؟

ترکیب دارایی‌های صندوق‌های طلا می‌تواند بسته به نوع صندوق و اهداف سرمایه‌گذاری آن ها متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، اکثر صندوق‌های طلا در دارایی‌های زیر سرمایه‌گذاری می‌کنند:

شمش طلا: این رایج ترین دارایی است که در صندوق های طلا یافت می شود. شمش طلا به صورت فیزیکی در اختیار صندوق بوده و یا توسط اوراق گواهی سپرده کالایی (SGC) ذخیره می شود.

سکه طلا: برخی از صندوق های طلا در سکه های طلا مانند سکه بهار آزادی نیز سرمایه گذاری می کنند.

اوراق بهادار مرتبط با طلا: این اوراق می توانند شامل صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) طلا، آتی طلا و اختیار معامله (options) طلا باشند.

سپرده های بانکی: صندوق های طلا ممکن است بخشی از وجوه خود را در سپرده های بانکی برای کسب سود و یا ایجاد نقدینگی نگهداری کنند.

سایر دارایی ها: برخی از صندوق های طلا ممکن است در دارایی های دیگر مانند اوراق مشارکت یا سهام نیز سرمایه گذاری کنند.

در اینجا چند نمونه از ترکیب دارایی های صندوق های مختلف طلا آورده شده است:

صندوق عیار مفید: این صندوق در تاریخ 30 خرداد 1397 تاسیس شد و در سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری می کند. در تاریخ 1403/01/21، 98.71% از دارایی های این صندوق به گواهی سپرده کالایی طلا و 1.29% به سایر دارایی ها اختصاص داشت.

صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس پارسیان: این صندوق در تاریخ 1399/02/04 تاسیس شد و به سکه بهار آزادی و شمش طلا سرمایه گذاری می کند. در تاریخ 1403/04/12، 97.92% از دارایی های این صندوق به گواهی سپرده کالایی طلا و 2.08% به سایر دارایی ها اختصاص داشت.

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا صندوقی است که ارزیابی درستی از شرایط بازار داشته باشد و توانایی پیش بینی خوب تغییرات نرخ ارز و طلای جهانی را داشته باشد. بهترین صندوق طلا در زمان نزول قیمت ارز که رابطه مستقیمی با قیمت طلا در بازار داخلی دارد، سبد خود را به نحوی تشکیل می‌دهد که کمتر از افت سکه طلای فیزیکی و سایر صندوق‌ها ضرر کند یا وقتی که افزایش قیمت ارز در بازار داخلی وجود دارد، سهم بیش‌تری از سبد خود را به گواهی‌های سپرده سکه طلا اختصاص می‌دهد تا از رشد قیمت آن بهره‌مند شود.

کدام صندوق طلا بهتر است

بنابراین در کلام اخر با کمی مطالعه متوجه می‌شویم که صندوق‌های سرمایه گذاری طلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورود به قسمت طلایی بازار سرمایه است. در اصل سرمایه گذاری در این صندوق یعنی سرمایه گذاری غیر مستقیم روی نرخ ارز و طلا است و افرادی که قصد پوشش ریسک سرمایه خود در مقابل افزایش نرخ طلا و ارز را دارند می‌توانند با انتخاب صندوق طلا به صورت غیر مستقیم در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند.

همچنین با توجه به اینکه سکه در بازار طلا درای حباب زیادی می باشد، سعی کنید در صندق هایی طلایی سرمایه گذاری کنید که بر پایه سکه نباشد تا ریسک کم تری نسبت به بقیه صندق های طلا داشته باشد.

برای قیمت روز نقره و راه های سرمایه گذاری روی لینک روبرو کلیک کنید : قیمت روز نقره

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. محسن دهقان

    انتخاب صندوق مناسب از لیست صندوق های طلا در بورس کار مقدار مشکلی هست به مراتب

  2. الیاس احمدی

    صندوق های طلا برای سرمایه های کم که نمی توانند وارد بازار طلا شوند هم گزینه خوبی هست ، فقط باید توجه داشت صندوق هایی طلایی که حباب کم تری دارند خریداری کنید

  3. احسان

    اطلاعات مفیدی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ارائه داده‌اید. مزایا و معایب به خوبی تشریح شده و بسیار کاربردی

  4. محمد توکلی

    تشریح نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق در بورس و توصیه برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا، اطلاعات مهمی را برای افراد فراهم کرده است. ارائه نکات مربوط به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها نیز مسیر صحیحی را برای سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد

  5. علی شفیعی

    توضیحات شما نشان می‌دهد که چگونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانند یک گزینه عالی برای حفظ ارزش سرمایه باشند. ارائه نکاتی مانند مزایا و معایب، بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا و نحوه خرید در بورس، به خواننده اطلاعات کاملی ارائه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *