Blog Post

چگونه توقف نماد های در بورس اتفاق می افتد؟
توقف نماد های در بورس
بورس

چگونه توقف نماد های در بورس اتفاق می افتد؟ 

چگونگی توقف نماد های در بورس سوال بسیاری از افرادی است که می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند. نماد های فعال در بورس در یکی از چهار وضعیت مجاز_محفوظ، مجاز_متوقف، ممنوع و ممنوع_متوقف قرار می گیرند. در مورد توقف نماد های در بورس باید گفت که، نماد ها در بورس همواره در حالت مجاز قرار نمی گیرند

و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی متوقف شوند و دیگر نتوان در معاملات از آن ها استفاده کرد. توقف نماد های در بورس زمانی اتفاق می افتد که یک رویداد خاص تاثیر مهمی بر ارزش کل سهام یک شرکت داشته باشد. در این صورت با در نظر گرفتن انصاف نماد آن شرکت در بورس برای مدتی مشخص متوقف می شود.

توقف نماد های در بورس فقط مختص به شرکت هایی که در بورس ایران فعالیت می کنند نیست و در کشورهای مختلف می توان این توقف را مشاهده کرد. در بازار بورس هرگاه عدم اطمینان در رابطه با نمادی افزایش یابد و شفافیت و اطلاع رسانی روشنی وجود نداشته باشد

توقف نماد صورت می گیرد. با توقف نماد ها نقد شوندگی در بازار بورس هم کاهش می یابد. هر چه میزان توقف نماد های در بورس بیشتر باشد فشار وارد شده بر سرمایه گذاران هم افزایش می یابد. 

بررسی علل توقف نماد های در بورس

دلایل توقف نماد های در بورس

همان طور که گفته شد در توقف نماد های در بورس یک سری دلایل وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به افشا شدن اطلاعات تا یک ساعت و نیم قبل از به پایان رسیدن جلسه معاملاتی اشاره کرد. دلیل دیگر، افشا شدن اطلاعات در ساعات خارج از ساعت کاری بازار است.

از جمله دلایل دیگر در توقف نماد های در بورس تغییرات در قیمت پایانی که بیشتر از 50 درصد باشد و این تغییرات در 15 روز متوالی انجام شده باشد، است. دستکاری قیمت ها یا سوء استفاده از اطلاعات نهایی در معاملات اوراق بهادار را می توان دلیل دیگر توقف ها دانست. تغییرات قیمت پایانی که بیشتر از 20 درصد باشد و این تغییرات در 5 روز متوالی انجام شده باشد

می تواند باعت توقف نماد شود. موضوع دیگری که باعث توقف نماد های در بورس می شود، مجامع عمومی تشکیل شده توسط صاحبان سهام هستندکه تشکیل آن بر اساس اطلاعیه های صادر شده برای دعوت به مجمع است.

معمولا زمانی که جلسه هئیت مدیره برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه شرکت برای 200 درصد یا بیشتر از آن باشد نماد در بورس متوقف می شود. 

توقف نمادهای بورسی و ضرر سرمایه‌گذاران خرد | پایگاه خبری آرمان اقتصادی

توقف نماد های در بورس و ضرر سرمایه گذاران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *