Blog Post

وجه تضمین اولیه آتی کالا و حداقل وجه تضمین،کال مارجینی
وجه تضمین اولیه آتی کالا و حداقل وجه تضمین،کال مارجینی
آتی, بورس

وجه تضمین اولیه آتی کالا و حداقل وجه تضمین،کال مارجینی 

  وجه تضمین اولیه حداقل وجهی که معامله گر  می بایست برای اخذ یک موقعیت به حساب در اختیار خود واریز کند.

حساب های آتی کالا روزانه بروز میشد و سود و زیان موقعیت ها و معاملات محاسبه میگردد و روی موجودی حساب منظور می گردد. در صورتی که از وجه تضمین اولیه بیش از 30 درصد کم شود معامله گر کال مارجین خواهد شد . 

با توجه به اینکه حساب ها روزانه بروز میشود ، در نتیجه فرد معامله گر هرروز باید وضعیت حساب خود را چک کند و در صورتی که حس میکند ممکن است کال شود وجه واریز کند یا تعدادی از موقعیت های خود را ببندد و موجودی خود را بالای 70 درصد وجه تضمین اولیه نگه دارد . 

نکته بسیار مهم این است در صورتی که قبل از پایان بازار موجودی خود را بالای 70 درصد وجه تضمین اولیه قراردهد کال نخواهد شد اما در صورت کال مارجین شد ، باید موجودی خود را به وجه تضمین اولیه برساند .

بطور مثال وجه تضمین اولیه 200هزار تومان است و مرز کال مارجینی 140هزار تومان است . درصورتی که قبل از پایان بازار موجودی شما بالای 140 باشد کال نمی شوید اما در صورتی که حساب ها بروز شود و موجودی شما کمتر از 140 باشد کال مارجین شده اید و میبایست موجودی خود را به 200هزارتومن برسانید.

شرایط حساب در اختیار برای آتی کالا

  در شرایطی که در حساب در اختیار به ازای هر موقعیت، یک وجه تضمین و یا بیشتر وجود داشته باشد حساب در وضعیت عادی یا نرمال قرار دارد. چنانچه  پس از اخذ موقعیت موجودی شما بین 70 درصد وجه تضمین اولیه و مقدار تضمین اولیه باشه ، حساب در شرایط at risk و اگر به زیر 70 درصد برسد حساب کال مارجین می شود.

1-بیش از وجه تضمین اولیه : حالت نرمال

2-بیش از 70 درصد وجه تضمین اولیه و کمتر از وجه تضمین اولیه :  حالت at risk 

3-کمتر از 70 درصد وجه تضمین اولیه : کال مارجین

در شرایط at risk  مشتری نمی تواند نسبت به افزایش موقعیت تعهدی خود اقدام نماید ولی منعی برای بستن موقعیت برای مشتری وجود ندارد.
در صورتی که در شرایط کال مارجین، مشتری تا ساعت مقرر که توسط بورس کالا اعلام می شود می بایست نسبت به شناسایی ضرر و بستن بخشی از موقعیت های خود (تا حدی که حساب در شرایط نرمال قرار بگیرد) اقدام کند.در صورتی که مشتری در زمان مقرر اقدام به بستن موقعیت های خود نکند کارگزار می تواند نسبت به این امر اقدامات لازم را انجام دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *