Blog Post

صندوق سرمایه گذاری دارایکم
بورس, سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری دارایکم 

نماد صندوق در بورس : دارا یکم
نام صندوق : صندوق واسطه گری مالی یکم

این صندوق قابل معامله (ETF )  از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تا ۳۱ ام همان ماه پذیره نویسی شد . و هر فردی که تمایل داشت می توانست  تا ۲۰ میلیون ریال در پذیره نویسی خرید کند . و همچنین این صندوق با ۲۰ درصد تخفیف با قیمت پایه ۱۰۰ هزار ریال واگذار گردید . این نماد ۳۸ از روز بعد از پذیره نویسی در بورس اوراق بهادار تهران مجاز به خرید و فروش شد.

سهام های عمده صندوق دارایکم

صندوق دارایکم که از ابتدای امر با سه  سهام عمده شروع به کار کرد که این سهام ها شامل سهام های بانک ملت ، بانک صادرات ، بانک تجارت. و همچنین بیمه اتکایی امین وبیمه البرز را نیز در صندوق خود دارد.

همچنین در پایان هر ماه گزارش دارایی صندوق دارایکم را می توانید ازسایت کدال مشاهده نمایید .

در راستای بهبود قیمت صندوق پالایش و دارایکم؛

سازمان بورس در پی اصلاح اساسنامه صندوق‌های دولتی است

دکتر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس: در حال حاضر هیچ قیمتی را نه تنها برای صندوق پالایش یکم بلکه برای هیچ سهمی نمی‌توان اعلام کرد. قیمت سهام قابل پیش‎بینی و برآورد دقیق نیست اما با توجه به شواهد و قرائن موجود انتظار اصلاح قیمت‎ها را داریم.

تصمیماتی برای مدیریت این صندوق‌ها در سطح هیئت دولت و هیئت وزیران گرفته شده است. یک سری پیشنهاداتی هم ارائه کردیم که چون قطعی نشده نمی‌توان اعلام کرد.

پیگیر این هستیم که در اساسنامه این صندوق‌ها تغییراتی ایجاد کنیم که به Nav (ارزش خالص دارایی) خودشان نزدیک‌تر شوند.

نکته قابل توجه دارا یکم

در عرضه ETF اول به نام دارایکم با توجه به آن که دولت می دانست میزان مشارکت بسیار پایین است و تعداد زیاد از واحد های این صندوق  فروش نخواهد رفت اما حاضر نشد برای آن تعداد مشارکت کننده سقف خرید هر کد را افزایش بدهد تا تمامی واحد های صندوق به فروش برسد. بعد از واگذاری و‌ حمایت از سهام این صندوق باعث افزایش ‌NAV آن شد و بازگشایی و‌ سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و همزمان با نیروهای رسانه ای خود در بازار سرمایه اقدام به ایجاد جو رسانه ای سنگین کرد تا این بازدهی زیاد به گوش همه برسد و سهامداران خرد با سرمایه بسیار پایین که عضو جدید بازار سرمایه هستند را دچار حسرت و پشیمانی برای عدم خرید این ETF کرد.

بعد از ایجاد این جو شدید رسانه ای توسط رسانه های وابسته به دولت در فضای مجازی بازار سرمایه، بعد عرضه ETF های بعدی داغ شد و‌ همه به سودای سود همانند دارایکم  منتظر عرضه این صندوق هستند اما دولت در عین ناباوری عرضه آن را همچنان به تعویق می اندازد و نکته جالب و تلخ ماجرای صف خرید و بالارفتن هر روزه سهام این شرکت های موجود در ETF بر خلاف بازار است، با این افزایش قیمت این سهم های خاص دولت می تواند آن را با قیمت بالاتری به مردم بفروشد و منابع مالی بیشتری را تامین کند و البته دولت خوب می داند با جو رسانه ای که در بازار ایجاد کرده است میزان مشارکت در ETF ها بالا خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *