Blog Post

۵ راه برای کشف خلاقیت درون خود
5 راه برای کشف خلاقیت درون خود
استارت آپ, مدیریت

۵ راه برای کشف خلاقیت درون خود 

خلاق بودن برای شما چه مفهومی دارد؟

من قبلا فکر می کردم که فقط دانشجویان هنر، افراد شاغل در صنعت مد، بازیگران و هنرمندان حوزه موسیقی شایسته واژه ‘’ خلاق’’ هستند، همون طرز تفکر کلیشه ای در فیلم ها و تلویزیون.

اما چقدر در اشتباه بودم!

خلاق بودن نیاز به تفکری فراتر از ‘’ضوابط’’ دارد تا از انتظارات بالاتر رفته و احساسات را برانگیزد. خلاقیت یعنی استفاده از رویاپردازی خودتان برای خلق یک چیز جدید. این مفهموم برای هر فردی در هر شغلی و با هر اندازه اشتیاق و علاقه ای قابل تعمیم است. همه ما از مادران خانه دار تا اشخاص بالارده شرکت شما برخلاف هر گونه پیش زمینه ای می توانیم خلاق باشیم.

فواید اکتشاف بعد خلاق شما قدرتمند بوده و من شما را به انجام این کار توسط خودتان با دوستان و خانواده و یا در محیط کار تشویق می کنم. این شما و این تنها چند مزیت برای خلاق شدن که به طور جد می توانند کیفیت زندگی روزانه شما را بهبود ببخشند:

  • کم کردن اضطراب، نگرانی و بی حوصلگی
  • وقتی مفاهیم جدیدی را پیدا کرده و جنبه های فکری متفاوت را درک می کنید، خود نکته ای کلیدی در حل مسئله است!
  • خلاقیت می تواند به شما موارد بسیاری درمورد خودتان یاد داده و در نتیجه خودآگاهی شما را بالا ببرد
  • یافتن جنبه خلاق شما رایگان است. دوست نداشتن چیزهای رایگان چه دلیلی دارد!؟
  • شما را قادر به خلق ایده های نو، علاقه پیدا کردن به موضوعات جدید و پیشرفت می کند

حال اگر به این فکر می کنید که من فرد خلاقی نیستم احتمالا در اشتباهید. شاید شما در محیط درستی برای شکوفایی حقیقی خلاقیت تان نبوده اید. همه ما می توانیم از چند نکته ای که ما را در مسیر مستقیم قرار داده و به ما در این راه کمک می کند استفاده کنیم. موارد زیر را امتحان کنید تا آن فرد خلاق درون خود را بیابید:

۱  برای خلاقیت بیشتر ناشناخته ها را جستجو کنید.

به توضیح ساده شما فقط به دانسته های خود اشراف دارید و تنها زمانی یادگیری شما آغاز می شود که شروع به دانستن مفاهیم جدید می کنید. اگر که فکر می کنید که یک برنامه یکسان را هر روز دنبال می کنید، این موضوع تا حدودی تکراری به نظر می رسد. اینطور فکر نمی کنید ؟ می دانید که روز شما چگونه پیش خواهد رفت چون که طبیعتاً

هر روز شما اینگونه بوده است. هیچ چیز خارق العاده ای را انتظار ندارید به خاطر این که هیچ تغییری در پیش بردن روزتان نسبت به روز گذشته و روز قبل تر از آن ایجاد نکرده اید.

سعی کنید به تدریج تغییراتی در روز خود ایجاد کنید. از پنج دقیقه تا یک ساعت (با توجه به اینکه چه زمانی متعلق به شما است)، یک چیز جدید را امتحان کرده و یا یاد بگیرید، یا اینکه کار جدیدی ر انجام بدهید. ما در دوره ای زندگی می کنیم که دنیا واقعا تحت فرمان انگشتان ماست. به عنوان مثال یک اصطلاح را یاد بگیرید یا به خود آن کشور رفته و آن زبان را بیاموزید. آیا تا به حال در یک کنفرانس کاری شرکت کرده اید؟ نخیر؟ یک بار امتحان کنید! در هر صورت شما نمی دانید چه کسی را خواهید دید، چه چیزی یاد خواهید گرفت و چه درهایی به روی شما باز خواهد شد. مهمتر از هرچیز دیگر، شما آن تجربه ای را به دست خواهید آورد که بعدا می توانید به عقب برگشته و از آن به عنوان یک فرصتی که می توانید خلاقانه از آن الهام بگیرید استفاده کنید.

۲در کنار افرادی که برای کار شما از خود علاقه نشان می دهند باشید

می گویند شما حد واسطی از ۵ فردی که با آنها بیشتر وقت خود را می گذرانید هستید. اسم آن ۵ نفر را بنویسید! چه کسانی هستند؟ چه کارهایی می کنند؟ و مهم تر از همه آیا آنها از کارها و زندگی شان راضی هستند؟ اگر که آنها اوضاع خوبی در این مورد ندارند، جداً آگاهی تان را نسبت به آنان بیشتر کنید. این بدین معنی نیست که اساساً آنها آدم های بدی هستند چرا که لزوما این موضوع درست نیست. با این حال اشخاصی با کمبود علاقه طبیعتاً جنبه فکری و نظر بدی نسبت به اغلب موارد خواهند داشت که برای رشد شما سمی خواهد بود. این افراد ترجیح می دهند از نواحی امن خود لذت ببرند و از خارج شدن از آن در صورت مواجه شدن با هیولای شکست می ترسند.

اشخاص دور و بر شما حتماً نباید از نظر ذهنی شبیه به شما باشند به صورتی که باید حتماً در حوزه شغلی یکسانی باشند. آنها فقط باید نسبت به عملکرد خودشان احساس رضایت داشته باشند که در این صورت نظر و روش های کارکردن شان به شکل مثبتی بر روی شما تاثیر می گذارد. شما یاد خواهید گرفت که از شکست ها به سادگی گذشته و تحت تاثیر آنان قرار گرفته و از درون به حرکت و تصمیمات خود ادامه دهید و مهارت های خلاقانه خودتان را زنده نگه دارید. بگذارید اینطور بگوییم که قاعدتاً اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوارتر می بود اگر می خواستید در کنار چند نفر منتقد و سرزنش کننده کلید های موفقیت را بدست آورید. به خودتان لطفی کرده و با کم تر وقت گذراندن با این گونه افراد از اشتیاق، علاقه و روح خلاق خود مراقبت کنید. از دور آنها را دوست داشته و پیشرفت کنید.

۳گوشی تان را خاموش کرده و تنها باشید.

این مورد شاید یکی از قوی ترین راه هایی است که به شخصه درون من جرقه خلاقیت ایجاد می کند. دور بودن از آن همه تاثیرات و با ذهن خود بودن بسیار خاص به حساب می آید. زمانی که ارتباط خود را قطع می کنید، هیچ کسی افکار شما را جز خود شما هدایت نمی کند. هیچ مدل اینستاگرامی با یک گفته الهام بخش به عنوان توضیح پروفایل یا فهرست پخش اسپاتیفای طراحی نشده اند که به جریان خلاقیت شما کمک کنند. هیچ کدام از آنها، فقط شمایید و افکارتان.

شروع می کنید به تمرکز بیشتر بر چگونگی شکل گرفتن افکارتان و کشف این که تفکرات تان می تواند شگفت انگیز شود. تا به حالا این را تجربه کرده اید؟ در اسرع وقت انجامش بدهید، واقعاً کمک خواهد کرد. اگر هم به اندازه کافی منظم هستید، احتمالاً بتوانید هر روز پنج دقیقه از وقت خود را به آن اختصاص داده و آن را در وقفه های پنج دقیقه ای افزایش دهید. امتحانش کنید و اگر به شما هم کمک کرد من را در جریان قرار دهید.

۴از موسیقی و فیلم غافل نشوید.

شاید فیلم و موسیقی نیروی خاصی دارند چون که می توانند بلافاصله احساسی را از اعماق وجود شما برانگیخته و شما را به وجد بیاورد. گوش دادن به ژانر خاصی از موسیقی و یا تماشای ژانر به خصوصی فیلم واقعاً می تواند افکار شما را به نواحی مشخصی هدایت کند. استفاده با قاعده از این قالب های رسانه مطمئناً انگیزه ای برای پربار شدن قوه خلاقیت شماست. شما از آنها الهام می گیرید، تحت تاثیر قرار گرفته و به احتمال زیاد احساس می کنید که باید این انرژی نویافته تان را در یک قالب از هنر تزریق کنید.

۵ریسک کنید.

به عنوان آخرین نکته هم تصمیماتی با درصد ریسک بالا و پایین بگیرید. گفته شده سعادت برای افراد شجاع است ،که اگر بخواهیم ساده بگوییم یعنی اغلب اوقات اشخاص با جرات بزرگترین پاداش ها را دریافت می کنند. اگر شما هم مثل من هستید و واقعاً باور نداشتید که  قریحه خلاقی در خود دارید ریسک کرده و به دنیا نشان دهید که می توانید. مطمئنم که خودتان را هم شگفت زده می کنید.

خلاقیت ما را به نوعی آسیب پذیر می کند. باید در اعماق درون وجودمان شروع به خلاقیت کنیم. وقتی آن را به بقیه نشان می دهیم می تواند ترسناک باشد. اگر مردم فکر کنند من عجیب هستم چه؟ یا اگر تصور من را نفهمند چه؟از جمله تفکراتی هستند که شاید با خودتان تجربه کنید. نکته جذاب خلاقیت این است که هیچ قانونی در آن وجود ندارد. و بدانید که اگر هرچه را انتخاب کرده و سعی کنید تا در آن خلاق شوید، مردم در هر صورت قضاوت خواهند کرد. پس حداقل امتحانش کنید.

از خلاقیت نترسید. از ابتکار عمل تان استفاده کرده و خلاقیت را به ثروتی قدرتمند در زندگی خود تبدیل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *