Blog Post

عرضه اولیه چیست ؟
بورس

عرضه اولیه چیست ؟ 

اولین روز عرضه سهام یک شرکت در بازار بورس عرضه اولیه سهام آن شرکت نام دارد که در صد مشخصی از سهام شرکت برای اولین بار در بورس عرضه میشود

برای خرید عرضه اولیه دوراه وجود دارد:.

1.به روش  (بوک بیلدینگ)، به این صورت که  برای خرید سهام به‌صورت آنلاین در یک بازه زمانی مشخص، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و حداکثر سهمیه برای هر کد معاملاتی مشخص می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌بایست بر اساس این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود، وارد حساب کاربری در سامانه معاملاتی شوند و سفارش خرید خود را به‌صورت آنلاین با توجه به تعداد سهم تعیین‌شده و همچنین محدوده قیمت موردنظر ثبت نمایند.

2. به روش افلاین : به  صورتی که افراد ی که دارای کد معاملاتی آفلاین هستند ، باید برای خرید عرضه اولیه قیمت و حجم درخواستی خود را وارد سامانه آفلاین کنند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای آن  شخص اقدام کند.

تجربه و بررسی های اخیر نشان دادده است که 90%عرضه های اولیه که در بورس هستند دارای سود میباشندوهمین امر باعث شده تا تقاضا برای سهم هایی که برای بار اول عرضه میشوند بالا رود یکی از علت‌های رشد قیمت هر  سهم بعد از اولین عرضه، وجود دو محدودیت است:

1. محدودیت در تعداد سهام های  قابل خریداری

2. محدودیت در تعداد سهام های  عرضه شده

عرضه اولیه سهام با حفظ منافع سرمایه‌ گذاران باعث رونق بازار بورس و توسعه اقتصادی می‌شود. در واقع این عرضه، یک رابطه برد–برد است که  البته این به آن  معنا نیست که سرمایه‌ گذاران باید سهام تازه عرضه ‌شده را برای مدت نامشخصی در سبد سرمایه‌ گذاری خود داشته باشند.

با توجه به این موضوع که از فردای اولین عرضه میتوان آن را فروخت دانستن بهترین زمان برای فروش آن بسیار حایز اهمیت است که از این نکات میتوان به چند مورد اشاره کرد :

1.    ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه‌ شده در بازار بورس

2. توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه ‌شده در بازار بورس

3. مطالعه تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌های تحلیل‌گری و کانال‌های خبری کارگزاری‌ها

4. بررسی رفتار سهامداران عمده در ایام معاملات سهم پس از اولین عرضه

5. بررسی روند فعلی بازار بورس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *