Blog Post

حمایت و مقاومت در بورس و بازار های مالی
حمایت و مقاومت در بورس و بازار های مالی
بورس, مالی

حمایت و مقاومت در بورس و بازار های مالی 

حمایت و مقاومت در بورس یکی از موضاعات خیلی مهم در قسمت تحلیل تکنیکال بازار است
مقاومت‌ سطح هایی که برای فروشنده ها جذابیت خاصی دارد و با رسیدن قیمت به این سطح معامله‌گر ها اقدام به عرضه شدید می‌کنند؛ زیرا انتظار دارند در این نقاط قیمت سقوط کند. در این سطح ها فشار فروش بر بازار غلبه می‌کند و همین کار باعث کاهش قیمت و ادامه روند نزولی می‌شود. در واقع به محدوده یا سطحی میگوییم که فشار عرضه بر تقاضا غلبه می کند
اما حمایت سطح قیمتی است که در آن  انتظار داریم یک روند نزولی به دلیل علاقه خرید متوقف شود. با پایین آمدن قیمت دارایی ها یا اوراق بهادار، تقاضا برای آنها زیاد می شود و در نتیجه خطوط حمایت تشکیل به وجود می اید. در این بین، مناطق مقاومتی به دلیل شناسایی سودها زمانی تشکیل میشوند که قیمت ها افزایش یافته باشد
وقتی که یک منطقه حمایت یا مقاومت را شناسایی کردیم، آن سطوح قیمت می توانند به عنوان نقطه های ورود یا خروج بالقوه عمل کنند، چون وقتی قیمت به نقطه حمایت یا مقاومت می رسد، یکی از کار های زیر را انجام می دهند:
۱_بازگشت قیمت از سطح حمایت یا مقاومت
۲_شکسته شدن حمایت و مقاومت تا زمان رسیدن به حمایت و مقاومت بعدی

خط حمایت و مقاومت
خط حمایت و مقاومت

چرا نقاط حمایت و مقاومت شکل می‌گیرند؟

سطوح حمایت و مقاومت، از اجتماع چند نقطه در کف یا سقف یه وجود می اید و از اتصال این نقطه ها، خطوط معناداری را که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، میتوان پیدا کرد. اما دلیل تشکیل این نقاط به ارزش سهم مربوط میشود. مثلا در یک سطح مقاومتی، خریداران پی میبرند که قیمت سهم از این مقدار بیشتر نخواهد شد، پس شروع به فروش آن می‌‌کنند. معمولا سطوح حمایت و مقاومت قیمت سهام اعداد رند هستند.

خط روند چیست ؟

موضوع خط روند در تحلیل تکنیکال، بسیار کاربردی است

روند در علم تحلیل تکنیکال یعنی رفتار قیمت که تمام افزایش و کاهش‌های قیمت را دارد یعنی روند ساختار قیمت است که از برآیند صعود و نزول‌های قیمت ساخته می‌شود. در اصل زمانی که تغییرات افزایش یا کاهش قیمت در یک جهت تشکیل شوند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می‌آید که روند را تشکیل می‌دهد.

در تحلیل تکنیکال نوعی خطوط حمایت و مقاومت هستند که به شکل افقی رسم نمی‌شوند. بلکه با توجه به عرضه و تقاضای سهم، در قیمت‌های مختلف، شکل مورب به خودشان می‌گیرند.

در خطوط روند هر چقدر شیب خط ها به ۴۵ درجه نزدیک‌تر باشد، به سختی مسیر خود را تغییر می‌دهند و هر چقدر افقی‌تر یا عمودی‌تر باشند، ناپایدارترند

خط روند چیست
خط روند چیست

اعداد رند در بازارهای مالی

یکی از ویژگی های مشترک سطوح حمایت و مقاومت اینگونه است که  قیمت دارایی امکان دارد برای حرکت بالاتر از یک عدد رند، مانند 50 یا 100 دلار، با مشکل روبه رو شود. عموما معامله‌گران بی‌تجربه تمایل زمانی تمایل به خرید یا فروش دارایی‌ها را دارند که قیمت آن در یک عدد رند باشد. اغلب قیمت‌های هدف یا حد ضررهای تعیین‌شده توسط سرمایه‌گذاران خرد یا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به جای قیمت‌هایی مانند 50.06 دلار، در سطوح قیمتی رند قرار می‌گیرند. به خاطر اینکه بسیاری از سفارش‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند، این اعداد به عنوان موانع قیمتی قوی عمل می‌کنند. اگر همه مشتریان یک بانک سرمایه گذاری سفارشات فروش را با هدف پیشنهادی مثلاً 55 دلار انجام دهند، جذب این فروش ها به حجم بسیار زیاد خرید نیاز دارد و در آخر، سطحی از مقاومت ایجاد می شود.

انواع مختلف خطوط حمایتی و مقاومتی

شناسایی خطوط حمایت و مقاومت در معامله کردن بازار سهام و ارز  از ارزش زیادی برخوردار است

بیشتر معامله گرها هر روز این خطوط را بررسی می کنند و از طریق انها سطح قیمت ها را تحلیل می کنند. برای جلوگیری از ضرر در معامله ها باید تا قبل از خرید و فروش، آگاهی کامل درباره مقاومت و حمایت داشته باشیم

خطوط حمایت میتوانند انواع مختلفی داشته باشند

۱_خطوط حمایتی مقاومتی افقی

۲_خطوط حمایتی و مقاومتی صعودی

۳_خطوط حمایتی و مقاومتی نزولی

اعتبار سطوح مقاومت و حمایت

سطوح حمایت و مقاومت، همیشه قوی نیستند و اعتبار زیادی ندارند.

3 نشانه زیر، می‌توانند باعث افزایش اعتبار این سطوح شوند:

۱_هر چه‌قدر حجم معاملات در سطوح حمایت و مقاومت بیشتر باشد، آن سطح اعتبار بیشتری دارد.

۲_ پولبک اعتبار شکست سطوح را افزایش می‌دهد و تاییدی بر شکست سطح قبلی است.

۳_ وقتی که امواج الیوت تشکیل شوند، طبق قانون سوم الیوت، موج 4 اگر تا موج 1 بیاید، اعتبار سطح حمایت و مقاومت ما بیشتر می‌شود.

حمایت و مقاومت استاتیک

سطوح حمایت و مقاومتی که در روند رنج و بازارهای خنثی اتفاق می‌افتند و افقی هستند، حمایت و مقاومت استاتیک می‌گوییم.

در این سطوح، اگر خط ما کاملا افقی نباشد و حدود 10 درجه شیب داشته باشد، مشکلی به وجود نمی اید.

حمایت و مقاومت در فارکس

به طور کلی  حمایت و مقاومت در فارکس و سایر بازارها بر اساس نقطه های قله و نقطه های دره مشخص می‌شود؛ اما چون در یک نمودار معمولاً نوسان وجود دارد و هر نوسان قله و دره خودش را دارد می‌توانیم بگوییم که عملاً چندین حمایت و مقاومت در فارکس می‌توان داشته باشیم.

بعضی از معامله‌گر ها در بازار خودشان انقدر خط‌های حمایت و مقاومت در فارکس را می‌کشند که تقریباً هیچ‌چیز دیگری از نمودار قابل بررسی نیست.

در اصل یک معامله‌گر حرفه‌ای از دو خط تنها برای حمایت و مقاومت در فارکس استفاده می‌کند. این معامله‌گر می‌داند که می‌خواهد از چه استراتژی استفاده کند و از این طریق می‌تواند حمایت و مقاومت در فارکس را پیدا کند.

به عنوان جمع بندی می توانیم اینگونه بگوییم که عموما تشخیص نقاط حمایت و مقاومت مهمترین نکات در بازار بورس، فارکس و سایر بازارهای اقتصادی در دنیا است. این نقاط ب  اساس احساس خرید یا فروش کلی سهامداران و معامله گران تشکیل می شود و از لحاظ روانی این احتمال وجود دارد که در ادامه مسیر نیز دقیقا در همان نقطه سهامدار یا معامله گر به این نقاط واکنش نشان دهد. هرقدر واکنش قوی تر باشد اصولا خط مقاومت یا حمایت از اعتبار قوی تری برخوردار خواهر بود.

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. امین

    حمایت و مقاومت از پایه های اصلی تحلیل تکنیکال هست و خیلی مهم
    ممنون از توضیحات

  2. ماهان احمدی

    حمایت و مقاومت در همه بازار های مالی جوابه

  3. نوشمهر

    کاربرد حمایت و مقاومت در بازار های خارجی بیشتر نمود دارد تا بورس ایران

  4. احمد عسگری

    مقاله حمایت و مقاومت خیلی کاربردی و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *