صفحه اصلی » دیجیتال مارکتینگ » کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

تاریخ انتشار:اسفند ۱۱, ۱۳۹۶ دسته بندی: دیجیتال مارکتینگ, کسب وکار 207 بازدید

هوش مصنوعی یا AI، یکی از ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۸ است. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال کمک بسیاری به جذب کاربران کرده‌است و منجر به جهش بزرگی در این حوزه شده‌است. 

زمانی که شرکت IBM “واتسون” (اولین سیستم کامپیوتری مبتنی بر AI که قادر به درک زبان مادری است) را معرفی کرد غول‌های تکنولوژی مانند گوگل و فیسبوک شروع به سرمایه‌گذاری بزرگی روی هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال خود کردند. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای حذف کارهای تکراری و ارائه خدمات به مشتری استفاده می‌کنند.

همچنین هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال نقش سازنده‌ای در تصمیم‌گیری‌های بر اساس داده، ایفا می‌کند زیرا از طریق یادگیری عمیق  (Deep learning) می‌توان رفتار کاربر را از ابتدا تا انتهای مسیر خرید پیش‌بینی کرد. پس اگر می‌خواهید بازاریابی دیجیتال خود را در سال ۲۰۱۸ رشد دهید، از این ترند‌ها استفاده کنید:

 

از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال برای بهبود خدمات‌دهی به مشتری استفاده کنید

ما در دنیایی پر از چت‌بات‌ها (Chatbot) زندگی می‌کنیم. چت‌بات‌هایی که به راحتی از طریق یک پلت فرم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس مکالمات قبلی با کاربران، شروع به تولید ایده می‌کنند یا اطلاعات مرتبط با کاربران شما را جمع آوری و ارائه می‌دهند. این اطلاعات به برندها کمک می‌کند تا محصولات خاصی را بازاریابی کنند، دریابند که لازم است چه بخشی اصلاح شود یا چگونه می‌توان مخاطبان مورد نظر را بهتر هدف قرار داد. شرکت‌های تجارت الکترونیک از این تکنولوژی برای توصیه کردن کالاهای مناسب به مشتریان نیز استفاده می‌کنند. برای مثال وقتی کاربری عکسی را بارگذاری می‌کند،

الگوریتم شناسایی عکس، محصولی شبیه آن عکس را پیشنهاد می‌دهد یا فیسبوک تلاش می‌کند تا مکالمه طولانی با کاربران ایجاد کند و “Uber” از هوش مصنوعی فیسبوک استفاده می‌کند تا به درخواست تاکسی کاربران رسیدگی کند. از این طریق، کاربران می‌توانند اطلاعات راننده را بدون ترک مسنجر فیسبوک دریافت می‌کنند.

 

  • استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی احساسات در متن‌ها

با افزایش شبکه‌های اجتماعی و کاربرانی که دائم درباره انتظارات و ترجیحاتشان از برندها مطلب پست می‌کنند، اینکه فردی بتواند تمام مطالب پست شده را دسته‌بندی کند غیر ممکن است.  بازاریابی درباره درنظر گرفتن مشتری و خود را به جای او فرض کردن است پس هنگامی که تعداد این گونه پست‌ها روزانه افزایش میابند، با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال می‌توان نظرات مثبت، خنثی یا منفی را شناسایی کرد. از این طریق می‌توان پی برد که کاربران چه احساسی نسبت به برند شما دارند.

 

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال برای تولید محتوا

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال مشکل بزرگ شرکت‌های تجارت الکترونیک را حل می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال به افرادی که در تیم تولید محتوا هستند کمک می‌کند تا روزانه توضیحاتی درباره محصولات نوشته شود. برای مثال اگر شما وبسایتی دارید که باربیکیو می‌فروشد، با اطلاعات گسترده‌ای شامل محصولات مختلف و خصوصیات آن‌ها از نظر رنگ، سایز، لوازم جانبی و … رو‌به‌رو هستید

که معمولا ویژگی‌های کلیدی آن‌ها نیز فراموش شده‌است. بنابراین این اطلاعات باید به صورت استاندارد دسته بندی شوند، درباره آن‌ها توضیحاتی نوشته شود و در نهایت یک به یک از نظر سبک و لحن متن، چک و تایید شوند. این روند، کاری دشوار، زمان‌بر و احتمالا همراه با خطاهای بسیار خواهد بود. کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد تولید تعداد بالای توضیحات محصول به صورت استاندارد در عرض چند ساعت است. توضیحاتی که دقیق و عاری از اشتباهات املایی هستند و از نظر  نکات سئو نیز بهینه سازی شده اند. برای مثال متن زیر توسط یک ربات نوشته شده است:

AI-trends-in-digital-marketing

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، رفتار گیرنده ایمیل را تحلیل می‌کند

از آنجایی که حیاتی ترین بخش بازارایابی ایمیلی باز شدن ایمیل و خوانده شدن پیام است، استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال می‌تواند نرخ باز شدن ایمیل‌ها را افزایش دهد این تکنولووژی پیشرفته می ‌تواند با حفظ دقیق لحن برند “موضوعات ایمیل” (Subject Line) را بنویسد و از اموجی ها، اموتیکان ها (Emoticon) کلمات محاوره و اصطلاحات نیز استفاده کند.

همچنین این نرم افزار با اندازه‌گیری هزاران اطلاعات کلیدی، شامل تحلیل رفتاری و محرک احساسات کاربران، از این دانش استفاده می‌کند تا موضوع‌های متفاوت ایمیل را آزمایش و برنامه‌ریزی کند؛ از این طریق ربات‌ها متوجه می‌شوند که چه جملاتی منجر به باز شدن ایمیل‌ها توسط کاربران می‌شود. پس استفاده از هوش مصنوعی تنها برای نوشتن موضوع ایمیل نیست بلکه ربات‌ها بر اساس اطلاعات گرد‌آوری شده و تجزیه و تحلیل آن‌ها موضوع ایمیل‌ها را  بهینه سازی می‌کنند.

یک نمونه موضوع ایمیلی که یک ربات نوشته است:

بعد از  ۱۸ آگست دیگر دیر خواهد بود… با تخفیف ۵۰ درصدی بلیط می‌توانید مقدار زیادی صرفه جویی کنید.

 

ردپای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال گوگل

گوگل از هوش مصنوعی برای بهبود الگوی موتورهای جستجو استفاده می‌کند. “Rank Brain” گوگل، الگوریتمی نیست که بتوان با کلمات کلیدی بر آن غلبه کرد زیرا گوگل، دیگر برای تعیین ارزش و ارتباط‌دهی محتوا از کلمات کلیدی استفاده نمی‌کند بلکه از الگوریتم زبانی برای شناسایی زبان طبیعی انسان استفاده می‌کند؛ الگوریتمی که یاد می‌گیرد محتوای سایت‌ها را درست مانند یک انسان بخواند. گوگل با ترکیب این الگوریتم و رتبه بندی صفحه، ارتباط میان کلمات را متوجه می‌شود تا سایت‌های مرتبط در صفحه نتایج جستجو نشان داده شوند. برندها نمی‌توانند از این تکنولوژی در این زمینه استفاده کنند اما باید تلاش کنند محتوایی تولید کنند که گوگل آن را با ارزش شناسایی کند.   

 

با توجه به مطالب ذکر شده استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۸ برای مدیران بازاریابی و تیم آن‌ها بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌است زیرا سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی یک سرمایه گذاری امن است.

 

منبع:DMC


برچسب‌ها: , , ,
دیدگاه خود را در باره این مطلب بنویسید ...

  1. […] این مقاله را هم از دست ندهید  :کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *