Blog Post

فدرال رزرو چیست و تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی
فدرال رزرو چیست و تاثیر آن در بازارهای مالی
ارزهای دیجیتال, سرمایه گذاری, مالی

فدرال رزرو چیست و تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی 

در کل، ماموریت اصلی فدرال رزرو ایجاد و حفظ استقرار و پایداری در سیستم مالی و بانکی ایالات متحده و اجرای سیاست‌های پولی مناسب برای تحقق اهداف اقتصادی است.

این سازمان با ارائه خدمات مالی به بانک‌های عضو خود، به دولت ایالات متحده و به سازمان‌های بین‌المللی، نقش کلیدی در تنظیم و کنترل اقتصاد آمریکا ایفا می‌کند. همچنین، فدرال رزرو مسئول نظارت بر بانک‌های عضو خود و تنظیم و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها، به ویژه در زمینه محافظت از سپرده‌های مشتریان است.

اهداف کلی فدرال رزرو چیست؟

جلوگیری از هراس مالی مداوم: در قرن 19 میلادی، بانک‌های غیرمرکزی بسیاری در آمریکا وجود داشتند که به دلیل عدم وجود یک بانک مرکزی، بحران‌های مالی و بانکی مکرری را به همراه داشتند. بانک‌ها به دلیل عدم وجود منابع پایدار و موجودی نقدینگی کافی، قادر به پرداخت بدهی‌های خود نبودند و مردم در هراس قرار می‌گرفتند. هدف اصلی فدرال رزرو در برابر این بحران‌های مالی بود که با تحریم و کنترل تعداد و موجودی نقدینگی در بانک‌های مختلف، باعث جلوگیری از هراس مالی مداوم شود.

جلوگیری از ورشکستگی‌های بانکی: اهداف فدرال رزرو در این زمینه شامل تنظیم فعالیت‌های بانکی، تسهیل فرآیند تسویه حساب‌های بانکی، حفظ پایداری مالی و کاهش احتمال ورشکستگی بانک‌ها بود.

جلوگیری از ورشکستگی‌های تجاری: فدرال رزرو تلاش می‌کند با تنظیم نرخ بهره و تدارک مالی مناسب، احتمال ورشکستگی شرکت‌های تجاری را کاهش دهد و ثبات اقتصادی را حفظ کند.

تنظیم سیاست پولی: هدف اصلی فدرال رزرو در این زمینه، تنظیم و کنترل نرخ بهره و تدارک مالی مناسب برای حفظ پایداری اقتصادی و کاهش احتمال بروز شوک‌های مالی و اقتصادی است.

حفظ ثبات مالی: فدرال رزرو سعی می‌کند با کنترل نرخ بهره، تدارک مالی مناسب و تنظیم سیاست پولی

تاثیر فدرال رزرو در بازارهای مالی

می‌توان گفت که رابطه نرخ بهره بانکی با بازارهای مالی، به ویژه بازارهای ریسک پذیر، معکوس است. به عبارت دیگر، هنگامی که نرخ بهره بانکی افزایش می‌یابد، دلار آمریکا قدرتمندتر و شاخص دلار نیز افزایش می‌یابد. با این وضعیت، دلار به عنوان بهترین ابزار سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد جهانی که با فاکتورهای فاندامنتال منفی مواجه است، میزان ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالا به نظر می‌رسد.

بنابراین، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای قبول ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، ارزهای دیجیتال، طلا و حتی فلزات اساسی، نقدینگی دلاری خود را حفظ کنند و آن را در بانک‌هایی که هنوز بابت سپرده‌گذاری سود پرداخت می‌کنند، نگه دارند.

بنابراین، تا زمانی که رویه فعلی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در خصوص پرداخت نرخ بهره به سپرده‌گذاران پایدار باشد، انتظار رشد بازارهای مالی ریسک پذیر را نمی‌توان داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *