Blog Post

سهام و انواع سهام
بورس, حسابداری, سرمایه گذاری, مالی

سهام و انواع سهام 

سهام و انواع سهام

در این مطلب قصد داریم شما را با سهام و انواع سهام آشنا کنیم .

هر شرکت سهامی به قطعاتی تقسیم می شود که به هر یک از آنها سهم می گویند

در ماده 24 اصلاحی قانون تجارت، سهم چنین تعریف شده است:

سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت می باشد  و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. به همین خاطر است که در شرکت سهامی خاص به سهامداران شرکت، «سهامدار» گفته می شود و در شرکتهایی مانند شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره به شرکاء شرکت، «صاحبان سهم الشرکه» گفته می شود.

در شرکت سهامی عام ، قانون ، حداکثر قیمت اسمی هر سهم را ده هزار ریال تعیین کرده است. در شرکت های سهامی خاص برای مبلغ اسمی سهم حداقل یا حداکثر تعیین نشده است.

دو شکل سهام وجود دارد: سهام بی نام و سهام با نام

سهام با نام: سهام با نام به سهامی گفته می شود که نام مالک آن در ورقه سهام یا همان برگه سهام ذکر شده و در دفتر سهام شرکت نیز ثبت شده است. در این صورت شرکت از هویت صاحب سهام آگاه خواهد بود. این سهام تنها به نام صاحب آن است و قابل انتقال آن به شخص دیگر طبق قوانین  است.

سهم بی نام: در مقابل آن سهام بی نام قرار دارد که در این مدل سهام، نام و اطلاعاتی از صاحب سهام در برگه یا در دفتر سهام شرکت ثبت نشده است. مالکیت این سهام به نام شخص خاصی نیست و هر کس که حامل آن باشد مالک آن نیز هست. بنابراین این نوع سهام یک سند تجاری است که تابع قوانین اسناد مالی در وجه حامل است. این نوع سهام پرریسک است به دلیل اینکه اگه مفقود یا به سرقت بره شما هیچ ادعایی مبنی بر مالکیت آن ندارید و دارنده آن ورقه سهم مالک آن هست.

انواع سهام

سهام عادی:طبق قوانین سهام عادی، شما صاحب بخشی از مالکیت شرکت هستید و به میزان سهمی که از شرکت دارید در سود و زیان آن شریک خواهید بود.شرکت های سهامی با استفاده از فروش سهام عادی البته به تعداد مشخص  می توانند تامین سرمایه کنند. به این سرمایه، سرمایه سهمی گفته می شود.

برخی از ویژگی های سهام عادی:

  • دارندگان سهام عادی مالک شرکت به حساب می‌آیند.
  • مسئولیت دارندگان سهام عادی به مقدار سرمایه آن‌ها در شرکت محدود می‌شود.
  • با توجه به توزیع گسترده سهام شرکت‌های سهامی در دست سهامداران، هیچ سهامداری نمی‌تواند کنترل فردی خود را بر شرکت اعمال کند. امور و فعالیت‌های جاری شرکت در اختیار مدیران آن است و صاحبان سهام عادی می‌توانند با رأی خود در تصمیم‌گیری‌های شرکت دخالت کنند.
  • دارندگان سهام عادی علاوه بر حق انتخاب هیأت مدیره شرکت می‌توانند با آرای خود اقدامات پیشنهادی مدیریت شرکت را تایید یا رد کنند. هر سهم یک حق رای دارد.
  • دارندگان سهام عادی دارای حق‌تقدم‌اند، به عبارت دیگر دارندگان فعلی سهام عادی در خرید سهامی جدید شرکت اولویت دارند و در آینده مقاله ای کامل از حق تقدیم و موارد مربوط به آن در سایت قرار میدهیم.
  • دارندگان سهام عادی حق‌خرید و فروش و انتقال سهام خود را دارند. علاوه بر این حق دارند دفاتر شرکت را مورد بررسی قرار دهند.

سهام ممتاز: این سهام برخی از ویژگی های سهام عادی را دارد و در برخی ویژگی ها با سهام عادی متفاوت است. مهمترین مسائلی که در مورد سهام ممتاز نسبت به سهام عادی تفاوت دارد، مربوط به زمانی است که شرکت سهامی منحل شود.

ویژگی های دیگر سهام ممتاز:

اعمال تخفیف در پرداخت مبلغ اسمی سهام

تخصیص سود بیشتر به سهام ممتاز

برای دارنده چنین سهامی حق رای بیشتری در مجامع عمومی قائل شوند

اعضاء هیات مدیره و یا مدیر عامل شرکت صرفاً از بین دارندگان سهام ممتاز انتخاب شوند

دارندگان سهام ممتاز دارای حق تقدم خرید سهام جدید شرکت باشند

دارندگان سهام ممتاز در صورت انحلال شرکت دارای حقوق و مزایای بیشتری نسبت به سایرین باشند ، مثلا زمانی شرکت منحل شد دارای به فروش رسید اول کسانی که سهام ممتاز دارند در اولویت دریافت حق و حقوق خود هستند.

دارندگان چنین سهامی امکان استفاده ویژه از اموال, دارایی ها و املاک شرکت داشته باشند.

موارد دیگری هم از انواع سهام وجود دارد و مهمترین و کاربردی ترین آن هست این دو مورد بود که ذکر کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *