Blog Post

سهام شناور آزاد چیست؟
بورس

سهام شناور آزاد چیست؟ 

سهام شناور آزاد  از مفاهیمی است که فعالان بازار بورس با آن سر و کار دارند

 به طور کلی سهام هر شرکت در بازار سرمایه  دو گروه سهامدار دارد؛ گروه اول ‌ که برای دوره‌ای‌ بلندمدت روی شرکت سرمایه گذاری کرده‌اند سهامداران عمده یا راهبردی هستند. این افراد، شامل کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌شوند که مالک بیش از پنج درصد از سهام آن شرکت هستند.

 دسته‌ دوم، سایر سرمایه گذاران (اعم از کدهای حقیقی و حقوقی) هستند که به دلایل مختلف، بخشی از سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار را خریداری کرده‌اند.

 و حال به سهام شناور آزاد می پردازیم :

سهام شناور آزاد یا (Free Float) بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند. آنها قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، آن سهام، قابل معامله  باشد.

 محاسبه سهام شناور:

 برای محاسبه سهام شناورآزاد باید در آغاز  ترکیب سهامداران را بررسی نمود و سپس تعداد سهامداران راهبردی را تعیین کرد  هرگاه تعداد این سهامداران را بدانیم و از تعداد کل سهامداران کم کنیم میتوانیم به تعدادسهام شناور آزاد  و درصد آن به کل سهام شرکت دست یابیم

در تعداد زیادی از بورس های دنیا ، شرکت هایی که شناوری کمتراز 25% دارند از فهرست شرکت های بورسی حذف می شوند

ودلیل آن این است که اگر شرکتی مایل نیست دست کم یک چهارم سهامش را به مردم بدهد پس نباید در بورس وجود داشته باشد ودر مقابل آن ، اگر سهمی شناوری زیادی داشته باشد، زودتر و سریع‌تر عرضه می‌شود  در نتیجه، تعداد سهامداران مردمی بیشتر می‌شوند و امکان دست‌کاری قیمتی توسط تصمیم گیرندگان شرکت کاهش می‌یابد. اما اگر شرکتی شناوری کمی داشته باشد، توسط مدیران و سهامداران راهبردی می‌تواند به سمت اهداف مدنظر آن‌ها هدایت شود.

ا گر سهام شناور آزاد کم باشد با سرمایه کم  هم می‌توان قیمت آن را در دست گرفت و افزایش یا کاهشبیش از اندازه  در آن ایجاد کرد و با شایعات سهام‌داران آن را فریب داد یا افراد را ترغیب به خرید آن کرد. در شرکت‌هایی با سهام شناوری بالا به ‌راحتی نمی‌توان معاملات سهام را تحت تاثیر قرارداد. در چنین شرکت‌هایی حجم بالای معاملات و سهامدارانش  مانع از تغیرات  زیاد سهم می‌شود. هرچه شرکت شناوری بالاتری داشته باشد، افزایش قیمت آن به سرمایه بیشتری نیاز دارد.

شاخص سهام شناور آزاد :

در این شاخص هر سهم بر اساس سهام شناوری که دارد روی شاخص تاثیر میگذارد .

د لیل اهمیت شاخص شناور به این خاطر است که تاثیر گذاری هر سهم، بر مبنای میزان اثرگذاری سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار سهام محاسبه می‌شود. به همین علت ، قابلیت تحلیلی بالایی دارد و می‌تواند اتفاقات بازار سرمایه را کاملا پوشش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *