Blog Post

چهار دلیل مهم که باعث شکست استارت آپ می شود
چهار دلیل مهم که باعث شکست استارت آپ می شود
استارت آپ, کسب وکار

چهار دلیل مهم که باعث شکست استارت آپ می شود 

از طرف سخنرانان،مشاوران و مربیان در فضای کارآفرینی،ما توسط نظر سنجی ایی که در ماه دسامبر در رابطه با اصول 14 شتاب دهنده ی بین المللی داشتیم هیجان زده شدیم.ما می خواستیم بدانیم که از نظر آنها کلید اصلی موفقیت یا شکست استارت آپ ها چیست

.تا آنجایی که ما میدانیم این تازه ترین(جدیدترین)مطالعه ایی است که بر روی این موضوع انجام گرفته.

آزمایش ناکافی

آزمایش ناکافی علتی است که در شکست استارت آپ ها بسیار موثر است.این عامل توسط الگوهای دیگری هم مانند عدم درک چگونگی ورود به بازار و عدم درک موانع ورود به آن شناخته می شود.اما گریگ رایت،موسس (HATCH pitch) آنرا به صورت کاملا مختصر توضیح داد،”شکست در آزمایش و تایید صلاحیت(اعتبار) فرضیه ها”،و نتیجه ی آن،”ترقی(موفقیت) زودگذر(بدست آوردن سریع منابع مالی،افزایش محصولات،تیم،تبلیغات قبل از اینکه محصول شما جایگاهی ثابت در بازار پیدا کند)”.

بِن شه،مدیر برنامه (Nest) و جاسون کول،مدیرعامل (Do primus consulting)،هر دو هم عقیده اند که،”نیافتن جایگاهی ثابت برای محصول در بازار”مشکل اصلی برای شکست می باشد.

اریک متیو،موسس و مدیر عامل(Start co)،میگوید که بزرگترین عامل برای شکست این است که”چیزی بسازیم که هیچ کس آن را احتیاج ندارد”.این عامل 50 درصد از کل عوامل شکست می باشد.این عامل با انجام تفحس و جست و جو بین بازار و مشتریان کاهش می یابد.قبل ساخت هر چیزی،ما به بنیانگذاران میگوییم که با 50 تا از مشتریان واقعی صحبت کنند.

آشیش باتیا،موسس (India Accelerator) نشان میدهد که تاخیرانداختن درشروع کردن کاری عیب اصلی است.(موفقیت بدست می آید)فقط با نظرات قوی و کارآمد کاربرانتان.کمال گرایی بیش از حد هرگز کارآیی ندارد.برید بیرون و مشتریانتان را ملاقات کنید”بگذارید دستتان کثیف شود”.

آلیس دانیس،مدیر برنامه(Launch Alaska) اضافه می کند که،”یافتن تعداد کمی مشتری”.شرکت های تازه تاسیس که بیرون نمی روند و با مشتریانشان صحبت نمی کنند اغلب شکست می خورند.این برای موسسان یک امر مهم است که ارزش کارشان و بخش مشتریانشان را آزمایش کنند و هر چه سریع تر به  سوالات پاسخ دهند به طو مثال،آیا ما هدف گذاری صحیحی برای مشتریانمان کرده اییم؟ آیا محصول یا خدمات ما یک نیاز ضروری است؟

کریستین بوسچ،مدیر عامل(German Accelerator) این طور به صورت کلی بیان میکند که،”عدم تمرکز بر روی حل یک مشکل یا یک نیاز،کمبود وقت،و گسترش خیلی سریع.

ناسازگاری تیم

نازسگاری تیم دومین دلیلی بود که به عنوان عاملی برای شکست استارآپ ها بیان شد.ما واقعا تعجب کردیم که این عامل چه نقش اساسی در نرسیدن به موفقیت می تواند داشته باشد.این در رابطه با این است که اعضای تیم موسس(تیم مدیران) چطور می توانند با هم همکاری کنند و چه اندازه آنها میتوانند تصمیات به موقعی برای غلبه کردن بر چالش های روبه رو بگیرند.

کیس هاپر،مدیرعامل(Danger Fort Labs) ،میگوید که استارت آپ ها میتوانند شکست بخورند بدین علت که”نسبت به هسته ی اصلی چشم اندازهایی که توسط بنیانگذاران تعیین شده بی توجهی کنند،ارزش ها و اهداف”

جوسف بوش،مدیر اجرایی(Worcester CleanTech Incubator)،فکر میکند که”ناتوانی در استخدام،تشکیل دادن و مدیریت گروهی که از خودت با هوش ترند”عاملی بزرگ در شکست استارت آپ هاست.

لورن تیفان،مدیر(Ocean Accelerator) ،ساده تر بیان می کند که”عدم تیزهوشی در کسب و کار”.بِن شه،مدیر برنامه(Nest) حرف آخر را میگوید که”استارت آپ ها زمانی شکست میخورند “که تیم توانایی اجرایی نداشته باشد”.

اریک متیو،موسس و مدیر عامل(Start Co)،اضافه میکند که”این یک چیز خیلی مهم است که تیم مدیران(بنیانگذاران) قابلیت این را داشته باشند که مکمل یکدیگرا باشند،خیلی بزرگ نباشید(خیلی غرور نداشته باشید)،به اندازه ایی که آرزویی را بسازید قربانی کنید،انعطاف پذیر باشید و سختگیر،و در آخر جدی عمل کنید”.اما ایشان هشدار میدهد که،”ناهماهنگی سهامداران علت 20 درصد از شکست ها است و بعد از تولید محصول اتفاق می افتد.زمانی که سرمایه گذاران،بنیانگذاران،کارکنان، اعضای هیئت مدیره و سهامداران در جهت مشخصی پارو نزنند(حرکت نکنند)،شرکت شروع به تکه تکه شدن میکند زیرا تفکرات متفاوت کسب و کار را در مسیر های متفاوت می کشاند.

آلیس دانیس،مدیر برنامه (Launch Alaska)،اضافه میکند که،”بیشتر موسسان بر سر یک ایده گرد هم می آیند و زمانی را اختصاص نمیدهند تا بحث و گفت و گویی پویا در ابتدای هر امری داشته باشند.عدم اعتماد،تفاوت در،سطح تعهد، انتظارات مالی،اهداف و فرهنگ اغلب چرایی شکست استارت آپ ها می باشند.این آیتم ها باید در بین موسسان از شروع تا پایان مطرح شود و مطمئن شویم که همگی هم ردیف(هم تراز)با هم شده اند.

عدم ایستادگی(عدم مقاومت)

عدم ایستادگی سومین دلیلی بود که به عنوان عاملی برای شکست استارت آپ ها بیان شد.جاسون کول،مدیرعامل (Do primus consulting) ،میگوید،”رهبر نمیتواند یک استراتژی تمیز برای کمپانی پیاده سازی کند و بر آن ثابت بماند(پایدار بماند) تا به موفقیت برسد،این منجر به از بین رفتن مقدار زیادی از سرمایه و انرژی خواهد شد”.

کیس هاپر،مدیرعامل(Danger Fort Labs) میگوید،”عدم قدرت ابداع(خلاقیت) و عدم استقامت در کارکردن در میان تغییرات اجتناب ناپذیر به هنگام شروع یک ریسک جدید”.

آلیس دانیس،مدیر برنامه(Launch Alaska)،اضافه میکند که،”عدم ثبات.ما می دانیم که استارت آپ امر مشکلی است.آنها در بازه ایی از زمان بزرگ میشوند و در بازه ایی دیگر قربانی.موسسان نیاز به ثبات دارند تا بتوانند بر موانع فارغ آیند.”

اما الزا سریگلی،مدیر(L-SPARK)،هشدار می دهد که،”ناتوانی و نخواستن ماندن یا تغییرکردن در زمانی که محصول جایگاهی ثابت در بازار ندارد.بعضی از بنیانگذاران مشورت نمیگیرند یا ترجیح می دهند که اطلاعات(نکات)را فراموش کنند.یک راه ظریفی در میان مقاومت و استبداد و ثابت ماندن با یک محصول یا یک مدلی که نتیجه ایی در بر ندارد و فقط منابع را از بین میبرد وجود دارد”.

چیزهای دیگر

بقیه ی دلایل برای شکست استارت آپ ها در نظرات اندیشمندانه زیر آورده شده:

نوبو کوماگی ،موسس و عضو هیئت مدیره (Wildcard Incubator)،کسی که معتقد است طمع میتواند باعث شکست شود.”این مخالف رحم(بخشش)است عاملی که منجر به موفقیت می شود.طمع باطنی در نهایت باعث تجزیه ی (از بین رفتن)مدیران با استعداد شرکت می شود.طمع ظاهری شما را مجبور می کند تا مشتریانتان و جایگاه اجتماعیتان(هدیه دادن ها،خدمات اضافه،اثر اقتصادی و غیره را)از دست بدهید.

جیم بویی،مدیر سایت و معاون مدیر(University of Central Florida Business Incubation Program)،در رابطه با ابزارهای مناسب و گزارشات هشدار میدهد.او میگوید استارت آپ ها شکست می خورند زیرا”عدم وجود طرح فروش با یک ابزار CRM برای پیش بردن چشم انداز،پیشنهادات و پیگیری فروش.”و”نبود مسئولیت(جوابگویی) تا اطمینان پیداکنیم که عملیات کارآیی دارد”.

سوسان لانگدون،مدیر اجرایی (Toronto Fashion Incubator)،معتقد است که استارت آپ ها زمانی که “نفهمیده اند که نیاز به پیشرفت مداوم دارند فروش افزایش یابد،و نبود هدفی برای فروش و راهی برای رسیدن به آن”شکست میخورند.”(زمانی که توسعه نیابد) یک محصول یا خدمتی که نسبت به آنچه که رقبای شما ارائه میدهند بیشتر خلاقانه تر و مرغوب تر است،و زمانی که آنها حواسشان به این نیست که نسبت به پول ورودی و خروجی آگاه باشند و اگر در کسری بودجه بودند یا نبودند از طرحی برای بازگشت به شرایط قبلی به صورت منظم پیروی کنند و با آن پیش بروند”.

از تمامی شتاب دهندگان به خاطر همکاری در این نظرسنجی به موقع متشکرم.حتما پاسخ های آنها در رابطه با دلایل پیروزی استارت آپ ها را که ماه پیش بر روی سایت Entrepreneur.com منتشر شده را چک کنید.و همچنان آگاهی و بصیرت بیابید از این گروهی که به ما آموختند که چرا استارت آپ ها موفق و یا شکست میخورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *